ad Introduction-Perkenalan | ORIKALKUM

Introduction-Perkenalan


Hello there.. Mr and Miss sekarang saya akan membagikan ilmu mengenai Introduction-Perkenalan. Mungkin materi ini paling di cari oleh kalangan pelajar... hehe karena materi ini adalah hal terpenting saat kita ingin belajar menucapkan bahasa Inggris... khususnya kalo kita akan memperkenalkan diri kita kepada Orang Bule.. wow so cool
So check it out!

Introduction-Perkenalan
May I intriduce myself?
(Ijinkan saya memperkenalkan diri)

Could you introduce yourself?
(Bisakah anda memperkenalkan diri)

Allow me to introduce myself
(perkenakan saya untuk memperkenalkan diri)

My name is Nurzaman
(Nama saya Sita)

I’m Nurzaman
(saya Sita)

What is your name
(siapa nama anda?)

May I introduce my friend?
(ijinkan saya memperkenalkan teman saya)

I would like you to meet and old friend of mine
(saya ingin anda berkenalan dengan teman lama saya)

I have heard a great deal about you from my husband
(saya telah mendegar banyak mengenai anda dari suami saya)

I am very glad to meet you
(saya senang sekali telah berkenalan dengan anda)

I’m very pleased to meet you
(saya senang sekali telah berkenalan dengan anda)

I’m very delighted to know you
(Saya senang sekali dapat berkenalan dengan anda)

Excuse me, I didn’t quite catch your name
(maaf saya kurang dapat menangkap nama anda)

Mari kita simak contoh Conversation berikut!
Conversation 1 (percakapan 1)
Samuel             : Mr. Jackson, I would like to introduce my fiancee. Miss Julia, who has arrived from Sukabumi, Indonesia.
                          (Pak Jackson, saya ingin memperkenalkan tunangan saya. Saudari Julia, yang baru saja tiba dari Sukabumi, Indonesia.
Jackson            : How do you do, Miss Julia? I have heard a great deal about you from Mr. Samuel.
                          (bagaimana kabar anda, saudari Julia? Saya telah mendengar banyak hal mengenai anda dari pak samuel)
Julia                  : Oh, really? Glad to meet you, Mr. Jackson. You are my fiancee’s best friend, I’m so happy to know you.
                          (oh, benarkah? Senang bertemu dengan anda, pak Jackson. Anda adalah sahabat baik tunangan saya, jadi saya sangan senang bertemu dengan anda)
Jackson            : Thank you, Miss Julia. I’m glad to know you too.
                          (terima kasih, saudari Julia. Saya juga senang berkenalan dengan anda)

Conversation 2 (percapakapan 2)
Sifa      : Excuse me, may I introduce myself?
             (permisi, bolehkan saya memperkenalkan diri?)
            : My name is Sifa and I’m from Sukabumi
              (nama saya Sifa dan saya dari Sukabumi
Yuwita : Hello Sifa. Nice to meet you.
              (halo sifa. Senang berkenalan dengan anda)
            :  My name is Yuwita, I’m from New York.
              (nama saya Yuwita, saya berasal dai New York.
Sifa      : Nice to meet you too.
              (senang berkenalan dengan anda juga)

Itu dia artikel tentang perkenalan diri semoga bermanfaat untuk Mr dan Miss.

So Mr or Miss mari kita latihan sejenak... answer my question
Mr. Ruslan bertanya kepada Anda...
1. May I know your name?
2. Could you introduce you best friend to us?
3. What’s your pet name?


0 Response to "Introduction-Perkenalan"

Posting Komentar